انتشارات آستان قدس رضوی
ورود به فروشگاه الکترونیکی
 
پیشنهاد روز
درس نامة آموزش تجوید تکمیلی قرآن کریم تبیان2
روایت زندگی دانش‌آموزان شهید «لاله‌های نوجوان»
اوقات شرعی
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :

 
جای خالی فرهنگ در سبد سوغات زائر
اجرای نخستین جشنواره ملی حمایت از تولید و ایده‌پردازی محصولات فرهنگی کودک و نوجوان با عنوان «بشری»

جای خالی فرهنگ در سبد سوغات زائر

  اجرای نخستین جشنواره ملی حمایت از تولید و ایده‌پردازی محصولات فرهنگی کودک و نوجوان با عنوان «بشری»
جای خالی فرهنگ در سبد سوغات زائر
مفاهیم قرآنی و ائمه(ع) همراه با بکارگیری عناصر هویتی و بصری ایرانی- اسلامی دو ویژگی اصلی این جشنواره است
 
کارشناسان و اصحاب فن، کودکان و نوجوانان را تأثیرپذیرترین قشر اجتماع در برابر اقدامات تربیتی و یکی از بزرگترین گروههای مصرف‌کننده محصولات فرهنگی دانسته‌اند و از این رو، تأمین نیازهای فرهنگی و معنوی آنان به فصل مشترک تلاش‌های بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر تبدیل است.
به گزارش روابط عمومی به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)، بر اساس مطالعات انجام شده، گردش مالی بازار سوغات زائر در شهر مقدس مشهد در حال حاضر حدود 10 هزار میلیارد ریال است و کودکان و نوجوانان یکی از بزرگترین مخاطبان این بازار هستند، اما آنچه جای تأسف و تأمل دارد این است که کالاهای خارجی سهم چشمگیری از سوغات این گروه را به خود اختصاص داده و کالاهای بی کیفیت و بی هویت برخی از کشورها بخش عمده‌ای از این بازار را قبضه کرده است؛ این معضل مختص مشهد نیست و در سایر شهرهای زیارتی هم به چشم می‎خورد.
از طرفی نیاز روزافزون به محصولات کودکان و نوجوانان در سراسر کشور و هجمه محصولات ضدفرهنگی در آن، دغدغه‌ای جدی محسوب می‌شود؛ آستان قدس رضوی این دغدغه فرهنگی را درک کرده و در جهت رفع آن، ضمن تشکیل دبیرخانه‌ای دائمی در بهنشر(انتشارات آستان قدس رضوی) برای پیگیری موضوع سوغات فرهنگی زائر رضوی،برنامه و بودجه مناسبی به این موضوع اختصاص داده است که برگزاری نخستین جشنواره ملی «بشری» با موضوع ایده‎پردازی محصولات کودک و نوجوان کرده است تنها یکی از بسیاربرنامه های این حوزه است تا در سلسله‌ای از اقدامات اقتصادی، فرهنگی، در ساختار این دبیرخانه به گسترش زمینه‌های فعالیت و حضور محصولات متناسب با این بازار کمک و به نوعی از تولید ملی نیز حمایت کند.
 
لزوم توجه به صنایع فرهنگی
حسین سعیدی، مدیرعامل به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) در این خصوص با اشاره به سهم 75 درصدی محصولات خارجی از بازار سوغات مشهد، بر لزوم توجه به صنایع فرهنگی تأکید و اظهار می‌کند: امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به این گونه صنایع به عنوان یک صنعت پیشرو نگاه می‌شود و صنایع فرهنگی یکی از پنج بازار مطرح و بزرگ را به خود اختصاص داده‌ است بنابراین نمی‌توانیم نسبت به این صنایع بی‌توجه باشیم.
وی با اشاره به مغایرت برخی کالاهای سوغات مشهد با موضوع و اصل زیارت، از اجرای پروژه سوغات فرهنگی زائر رضوی در به‎نشر خبر می‌دهد و هدف این پروژه را ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا اعلام می‌کند.
 
اهداف و بخش‌های جشنواره بشری
مدیرعامل به‌نشر با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ملی «بشری» با موضوع ایده‎پردازی محصولات کودک و نوجوان، این جشنواره را به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های پروژه سوغات فرهنگی زائر رضوی معرفی و در خصوص اهداف این جشنواره، خاطرنشان می‎کند: توجه به جایگاه ممتاز تولید و عرضه محصولات فرهنگی و سوغات برای گروه سنی کودکان و نوجوانان، تأمین نیازهای فرهنگی و معنوی آنان از طریق تولید محصولات فرهنگی و سوغات مناسب، جلوگیری از هجمههای ضدفرهنگی و ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی و شناسایی توانمندی‌های تولیدکنندگان و طراحان محصولات فرهنگی با محتوای دینی و هویتی و مخاطبان کودک و نوجوان از اهداف این جشنواره است.
سعیدی با بیان این که جشنواره ملی بشری در صدد است با شناسایی توانمندی‌های تولیدکنندگان و طراحان محصولات فرهنگی با محتوای دینی و هویتی در حوزه کودک و نوجوان، به‌اندازه توان خود از آنان حمایت کند، می‌افزاید: مخاطبان این جشنواره تولیدکنندگان و ایده‌پردازان حوزه محصولات کودک و نوجوان هستند و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در قالب اسباببازی،بازی رایانهای، سرگرمی فکری، ابزار کمک آموزشی، نوشت‌افزار، وسایل شخصی، وسایل تزئینی، پوشاک، مبلمان و ابزارهای کاربردی زندگی و محصولات سمعی، بصری و دیجیتالی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
 
9 شهریور؛ آخرین مهلت ارسال آثار
مدیرعامل به‎نشر با بیان این که محدودیتی در تعداد محصولات و ایدههای ارسالی به جشنواره وجود ندارد، آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه را تا پایان وقت اداری پنج‌شنبه 9 شهریور ماه سال جاری اعلام و تصریح می‌کند: آثار ارسالی از تاریخ 11 تا 14 شهریور ماه در نمایشگاهی به نمایش درمی‌آید.
سعیدی با اشاره به این که نمایشگاه آثار ارسالی در بخش ایده‎پردازان به دلیل رعایت حق کپی رایت ایده‎ها به صورت محفوظ برگزار می‎شود و عمومی نخواهد بود، بیان می‎کند: همچنین مراسم اختتامیه جشنواره نیز همزمان با پایان نمایشگاه در روز 14 شهریور ماه برگزار و برگزیدگان نیز معرفی می‌شوند.
 
8 شاخص داوری آثار
مدیرعامل به‌نشر تناسب محتوا و پردازش آن با نیازها، ویژگی‌های روانی و میزان درک گروه سنی مخاطب، رعایت اصول زیبایی‌شناسی و کیفیت طراحی اجزای محصول و تناسب آن با محتوا از شاخص‌های داوری آثار برمی‌شمارد و می‎گوید: همچنین کیفیت طراحی فیزیکی و گرافیک بسته‌بندی محصول، برخورداری از استانداردهای تولید کالای کودک و نوجوان در اندازه‌ها، مصالح و ...، نوآوری در ایده محصول و اصالت آن یا به عبارتی کپی‌ نبودن محصول، قابلیت تولید شمارگان انبوه از محصول در داخل کشور و حداقل اتکا به قطعات خارجی، به‌کارگیری فناوری‌های روز در فرآیند تولید محصول و اقتصادی بودن محصول و قیمت فروش متناسب با محصول و قابل رقابت با محصولات مشابه از دیگر شاخص‌هایی است که داوران جشنواره در انتخاب آثار برتر لحاظ خواهند کرد.
سعیدی همچنین از حمایت ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست‌جمهوری و معاونت فرهنگی، اجتماعی سپاه امام رضا(ع) از جشنواره بشری خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: ایده‌پردازی و طراحی یا تولید محصولات کودک و نوجوان باید با الهام از محتوا و مفاهیم قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) و نیز بکارگیری نمادها و عناصر هویتی و بصری ایرانی- اسلامی باشد.
 
اهدای جوایز در 2 بخش
مدیرعامل به‌نشر با بیان این که موضوع جشنواره، تعیین‌کننده منابع محتوایی و هویتی محصولات است و لزوماً به معنای کاربرد مستقیم منابع در شکل و ظاهر محصولات نیست، تصریح می‎کند: هر محصولی که با بهره‌گیری صحیح از این محتوای دینی و هویتی، دارای اثر و کارکرد تربیتی مدنظر باشد، می‌تواند در زمره آثار مدنظر این جشنواره قرار گیرد.
سعیدی با اشاره به این که جوایز جشنواره در دو بخش حمایت از تولیدکنندگان و ایده‎پردازان در نظر گرفته شده است، می‌گوید: جوایز بخش حمایت از تولیدکنندگان در قالب خرید تا سقف 10 میلیارد ریال از محصولات دارای حد نصاب امتیاز و نیز تقدیر از پنج محصول برگزیده با اهدای پنج جایزه 100 میلیون ریالی و لوح تقدیر جشنواره در نظر گرفته شده و جوایز بخش حمایت از ایده‌پردازان نیز مشارکت و سرمایه‌گذاری در تولید ایده‌‌های دارای حد نصاب امتیاز و تقدیر از هشت ایده برگزیده با اهدای هشت جایزه 50 میلیون ریالی و لوح تقدیر جشنواره را شامل می‎شود.
شایان ذکر است دبیرخانه نخستین جشنواره ملی «بشری» به آدرس مشهد، خیابان امام خمینی‌(ره)، روبروی باغ ملی، فروشگاه شماره یک به‌نشر آماده دریافت آثار تولیدکنندگان و ایده‎پردازان است و علاقه‎مندان برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 32225298-051 تماس بگیرند.
 
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
تعداد بازديد اين صفحه: 49
منتشر شده در اخبار به نشر