انتشارات آستان قدس رضوی
...
ورود به فروشگاه الکترونیکی
 
پیشنهاد روز
مجموعه زندگی پر افتخار(سلمان فارسی؛پیش گام رابطه ایران و اسلام)
مجموعه داستانهای اشکان و اشکانه؛یک عادت زشت
اوقات شرعی
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :

 
اجرای 22 برنامه تبلیغی کتاب‌محور در 200 روز سال جاری
با عنوان سلسله نشست‌های فرهنگی- ترویجی «در پناه کلمات» توسط به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)صورت گرفت؛

اجرای 22 برنامه تبلیغی کتاب‌محور در 200 روز سال جاری

 با عنوان سلسله نشست‌های فرهنگی- ترویجی «در پناه کلمات» توسط به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)صورت گرفت؛
اجرای 22 برنامه تبلیغی کتاب‌محور در 200 روز سال جاری
 
«اگر تعداد کتاب زیاد شد، اگر عنوان کتاب زیاد شد، اگر کتاب در همه موضوعات مورد نیاز بود، اگر مردم توانستند سؤال‌ها و استفهام‌هایشان را در کتاب بیابند و به کتاب مراجعه کنند، یک عالم دیگر و ماجرای دیگری خواهد شد که متأسفانه امروز در داخل ایران از آن خبری نیست!» این، بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت و جایگاه کتاب است که نگرانی و دغدغه ایشان را در این‌باره نشان می‌دهد؛ معظم‌له در جای دیگری می‌فرمایند: «من هر زمان که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می‌افتم، قلباً غمگین و متأسف می‌شوم. این به خاطر آن است که در کشور ما به هر دلیلی که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلاً 10 برابر این میزان، رواج و توسعه و حضور داشته باشد.»
به گزارش روابط عمومی انتشارات آستان قدس رضوی، در چنین فضایی که گویی غبار فراموشی بر چهره یار مهربان نشسته و مقام معظم رهبری بارها و بارها بر ضرورت ایجاد فضای کتابخوانی و انس با کتاب در میان تمام اقشار تأکید کرده‌اند، قدم نهادن در این مسیر پرفراز و نشیب به‌گونه‌ای که گامی عملی در این راستا به حساب آید، کاری دشوار و زمان‌بر است با این حال توجه به این نکته ضروری است که هر گام در این راه باید از «ریشه» آغاز شود تا بتواند هزاران شاخه مثمر و مؤثر به بار آورد.
 
«در پناه کلمات» متولد شد
به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) به عنوان بزرگترین ناشر شرق کشور با نگاه به همین ضرورت و تأکیدات مؤکد مقام معظم رهبری و همچنین تولیت آستان قدس رضوی و نیز در راستای سیاستهای سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، برگزاری سلسله نشست‌های فرهنگی- ترویجی با نام «در پناه کلمات» را از ابتدای سال جاری در دستور کار خود قرار داده است.
مدیرعامل به‌نشر در خصوص چند و چون شکل‌گیری و برگزاری این نشست‌های فرهنگی- ترویجی اینطور اظهار می‌کند: فعالیت‌های این انتشارات از ابتدای تأسیس، در سه دهه گذشته بر فروش و عرضه کتاب متمرکز بود و پس از مدتی، اقدامات به‌نشر در حوزه تولید کتاب نیز آغاز شد.
حسین سعیدی ادامه می‌دهد: علاوه بر این، از سال گذشته اقدامات تبلیغی و ترویجی هم در دستور کار بزرگترین ناشر شرق کشور قرار گرفت و با این رویکرد سلسله نشست‌های فرهنگی- ترویجی «در پناه کلمات» متولد شد که هدف از برگزاری این نشست‌ها، ایجاد فضایی برای آشتی دوباره اقشار مختلف مخاطبان با کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.
 
هر 10 روز یک برنامه ترویجی کتاب محور
مدیرعامل به‌نشر با بیان این که در 200 روز نخست سال جاری، 22 برنامه در قالب سلسله نشست‌های «در پناه کلمات» توسط به‌نشر برگزار شده است؛ خاطرنشان می‌کند: تاکنون به صورت میانگین در هر 10 روز برگزاری یک برنامه فرهنگی- ترویجی با محوریت کتاب در فروشگاه‌های کتاب به‌نشر به ثبت رسیده است.
سعیدی ادامه می‌دهد: از این تعداد، 14 برنامه ویژه کودکان و نوجوانان و هشت برنامه نیز ویژه بزرگسالان برگزار شده است.
وی با اشاره به این که این نشست‌های فرهنگی- ترویجی در قالب‌‎های متنوعی از جمله رونمایی، خوانش، اجرای نمایش، امضای کتاب، جلسات نقد و بررسی آثار و ... برگزار شده است، تصریح می‌کند: در مجموع این 22 نشست، چهار برنامه به نقد و بررسی کتاب و 12 برنامه به شعرخوانی، قصه‌گویی، کتاب‌سازی و اوریگامی اختصاص داشته است؛ همچنین چهار برنامه ویژه رونمایی، خوانش و امضای کتاب برگزار شده و در دو برنامه نیز نمایش دو کتاب اجرا شده است.
 
مخاطبان برنامه‌ها، از کودک تا دانشگاهیان
مدیرعامل به‌نشر با تأکید بر این که تلاش شده است سلسله نشست‌های «در پناه کلمات» به‌گونه‌ای برگزار شود که اقشار مختلف مخاطبان کودک، نوجوان و بزرگسال را در برگیرد، بیان می‌کند: به‌نشر تاکنون در این برنامه‌ها میزبان گروه‌های مختلف مخاطبان- از علاقه‌مندان آثار دفاع مقدس گرفته تا دوستداران ادبیات طنز و طرفداران آثار مذهبی و دینی- بوده ‌است.
سعیدی می‌گوید: به‌نشر در خلال برخی از این نشست‌ها، علاوه بر خوانش و امضای کتاب‌هایی مانند «قصه ما مثل شد»، «همیشه قصه‌ای هست»، «پیامبر»، «کبریت بی‌خطر» «به سپیدی یک رؤیا»، «تو هم می‌تونی قهرمان باشی» و ...، در اقدامی ابتکاری مخاطبان را به تماشای نمایش بخش‌هایی از کتب و آثار فاخری از قبیل «آب هرگز نمی‌میرد» و «من زنده‌ام» مهمان کرده که این برنامه‌ها نیز با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شده است.
وی اضافه می‌کند: علاوه بر این، نشستی با عنوان «شعر معاصر از رهگذر کتاب» نیز به مناسبت روز ملی شعر و ادب پارسی با حضور جمعی از اعضای انجمن‌های ادبی خراسان رضوی برگزار شد که به نقد و بررسی ادبیات معاصر ایران اختصاص داشت؛ همچنین تعدادی از شاعران خراسان رضوی در محفل «در رکاب نور» گرد هم جمع شدند و به شعرخوانی با محوریت امام عصر(عج) پرداختند.
سعیدی ادامه می‌دهد: از آنجا که آشنایی افراد با کتاب از دوران کودکی بر تداوم انس آن‌ها با یار مهربان در بزرگسالی بسیار اثرگذار است، به‌نشر توجه ویژه‌ای هم به حوزه کودک و نوجوان دارد و با این رویکرد، 10 برنامه را با عنوان «پروانه کاغذی» به‌صورت مستمر در دو ماهه آخر تابستان سال جاری برگزار کرد؛ محوریت این برنامه‌ها که هر هفته برگزار شد، موضوعاتی از قبیل اوریگامی، کتاب‌سازی، نمایش زنده و خلاق، شعرخوانی و قصه‌گویی و محتوای آن‌ها برگرفته از کتاب‌های تولیدشده توسط بزرگترین ناشر شرق کشور بود؛ همچنین «زیر گنبد کبود» هم عنوان یکی دیگر از این نشست‌های قصه‌گویی بود که به‌نشر برای کودکان حاشیه شهر مشهد برگزار کرد.
 
فروشگاه‌های کتاب جایگزین سالن‌های همایش
مدیرعامل به‌نشر در خصوص مکان برگزاری نشست‌های «در پناه کلمات» نیز اینطور می‎گوید که این قبیل نشست‌های فرهنگی و کتاب‌محور نباید صرفاً در سالن‌های همایش برگزار شود.
سعیدی ادامه می‌دهد: نشست‌هایی که در فضای کتاب و کتابفروشی برگزار می‌شود،‌ بیشتر می‌تواند زمینه تحقق اهداف آن‌ها و در نتیجه آشتی دوباره اقشار مختلف مخاطبان با کتاب را فراهم کند؛ در نتیجه با همین رویکرد فروشگاه‌های کتاب به‌نشر برای میزبانی این نشست‎ها انتخاب شدند و تاکنون فروشگاه‌های شعبه مرکزی، بلوار سجاد، بلوار امامت و خیابان دانشگاه مشهد و نیز فروشگاه تهران میزبان این 22 نشست بوده‌اند.
وی این نکته را هم یادآور می‌شود: طبقه سوم فروشگاه مرکزی به‌نشر به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه کتاب کشور نیز با همین رویکرد به فضایی برای برگزاری این نشست‌های فرهنگی تبدیل شده و در کنار آن گالری هم برای نمایش آثار فرهنگی ایجاد شده است.
 
«در پناه کلمات» به سراسر کشور می‌رود
مدیرعامل به‌نشر تداوم اقدامات و برنامه‌های فرهنگی را در مسیر اثرگذاری آن‌ها و جذب بیشتر مخاطبان ضروری می‌داند و از تلاش‌ این انتشارات برای استمرار برگزاری نشست‌های «در پناه کلمات» خبر می‌دهد و می‌افزاید: تلاش داریم این نشست‌ها به صورت هفتگی برگزار شود.
سعیدی این نوید را نیز به مخاطبان «در پناه کلمات» می‌دهد که قرار است تا پایان سال این نشست‌ها در نمایندگی‌های فروش به‌نشر در سراسر کشور برگزار شود.
وی با بیان این که به‌نشر برای برگزاری این نشست‌ها از مشارکت تمام انجمن‌های مردمی، فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی و ... استقبال می‌کند، می‌افزاید: تاکنون در برگزاری این نشست‌ها از مشارکت نهادهایی از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دانشگاه فردوسی مشهد، مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، انجمن‌های ادبی استان و ... بهره برده‌ایم.
مدیرعامل به‌نشر برگزاری مسابقات کتابخوانی را از دیگر برنامه‌های تبلیغی و ترویجی این انتشارات برمی‌شمارد و به تجربه موفق آن در زمینه برگزاری مسابقه ملی کتابخوانی «ریحانه» با 52 هزار شرکت‌کننده در سال گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: بر این اساس در سال جاری برگزاری مسابقه ملی کتابخوانی «مهمان امام» با محوریت امام رضا(ع) در دستور کار قرار گرفت که اکنون در حال برگزاری است و پس از اعلام نتایج 808 جایزه مادی و معنوی به برگزیدگان این مسابقه اهدا خواهد شد.
سعیدی اضافه می‌کند: همچنین به‌نشر برای نخستین بار در سطح کشور نسبت به برگزاری جشنواره ملی «حُسنا» با موضوع طراحی جلد قرآن کریم و کتب ادعیه اقدام کرد و هنرمندان و طراحان گرافیک سراسر کشور را به شرکت در این جشنواره فرا خواند تا با بهره‌گیری از ایده‌ها و خلاقیت‌های هنرمندان و ایجاد جذابیت‌های بصری، بنیان‌گذار انقلابی در عرصه جلد قرآن و کتب ادعیه باشد و از این طریق زمینه جذب و انس هر چه بیشتر اقشار مختلف را به معجزه پیامبر اکرم(ص) و کتب‌ ادعیه فراهم آورد؛ با توجه به ارسال طرح‌های خلاقانه قرار است برگزاری این جشنواره در سال‌های آینده ادامه داشته باشد.
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
تعداد بازديد اين صفحه: 148
منتشر شده در اخبار به نشر